Evaluatie
Na het maken van een opdracht wordt er vaak een evaluatie gehouden. Dit kan een evaluatie zijn over je eindresultaat, wat je dus hebt gemaakt, of over je proces en houding tijdens het maken van de opdracht. Een evaluatie komt samen met de punten of de score die de leerkracht geeft op jouw werk.
Een evaluatie kan in de vorm van een zelfevaluatie: waar je jezelf een score geeft op hoe jij iets hebt uitgevoerd, of in de vorm van peerevaluatie: waar de andere leerlingen jouw werk gaan beoordelen en andersom. Ook kan een evaluatie door de leerkracht zelf gedaan worden.
Je hebt nu op je eigen tempo een online workshop gevolgd met behulp van een stappenplan. Als alles vlot verliep heb jij nu een eigen tegel gemaakt waarop een rijmpje staat waarin 1 of 2 zinnen zitten van een liedje dat je graag luistert.
Na de laatste stap is het tijd om te evalueren. Omdat de leerkracht jou niet aan het werk heeft gezien tijdens het maken van deze opdracht, maar enkel je eindresultaat ziet, is het moeilijk voor hem of haar om jou punten te geven op je proces. Daarom ga jij dit ook voor jezelf doen! Jij gaat dus een zelfevaluatie maken! Maar niet zomaar eentje... Tijdens deze zelfevaluatie hou je rekening met de rollen van de kunstenaar.
Welke waren deze nu weer? Klik hier.
Rollen van de kunstenaar
De rollen van de kunstenaar waren tijdens de workshop aanwezig! Zo heb je onbewust elke rol aangenomen.
- Zo ben je gestart met het voorbereiden van je tegel: hier heb je je tegel geschuurd en geverfd. Tijdens deze stap was de vakman aan het werk!
- De onderzoeker was er vooral tijdens het zoeken naar een lied, de songtekst hiervan en de verschillende rijmwoorden voor je rijmpje
- De kunstenaar was er tijdens het maken van een rijmpje en het ontwerpen van de verschillende randen.
- Op het einde heb je een video moeten maken waarin je je tegel voorstelt. Hierin vertelde je welk liedje je hebt gekozen voor je rijmpje, waarom je dit hebt gekozen en waarover je rijmpje gaat. Toen was vooral de performer bezig.
De samenwerker is er tijdens deze workshop niet omdat je de opdracht volledig zelfstandig hebt moeten maken.
Sommige rollen stonden misschien beter op je lichaam geschreven dan andere maar je bent wel in elke rol gestapt tijdens het volgen van de workshop! Nu ga je deze rollen samenbrengen in 1 tool - de evaluatie tool.
De evaluatie tool
De evaluatie-tool is een soort hulpmiddel voor jou om jezelf te scoren op de opdrachten die je vandaag, tijdens de workshop, zelfstandig hebt gemaakt. Nadien kan je in één oogopslag zien hoe de workshop voor jou is gelopen.
Hieronder zie je een voorbeeld van een evaluatie-tool die jij vandaag ook zal maken om jezelf te scoren op de opdracht.
Elke rol heeft een eigen kleur:
- de vakman is zwart
- de onderzoeker is blauw
- de kunstenaar is groen
- de performer is geel
- (En dan heb je nog de unieke ik: het rode. Dit staat voor hoeveel persoonlijkheid en van stukjes van jezelf je in je eigen werk steekt. Deze rol staat niet vermeld bij de rollen van de kunstenaar omdat deze niet echt een 'eigen rol' is maar omdat alle rollen samen deze rol vormen. Toch ga jij tijdens deze evaluatie jezelf ook scoren op de persoonlijkheid dat je in je eigen tegel hebt gestoken.)
Zoals je ziet heeft elke kleur - dus ook elke rol - een eigen vorm:
- de vakman heeft hoekige vormen met meer dan 4 hoeken
- de kunstenaar heeft soepele, gebogen vormen
- de onderzoeker heeft driehoekige vormen
- de performer heeft bolletjes
- (de unieke ik heeft boogjes)
- de samenwerker heeft een lijn - touwtje dat alle rollen met elkaar kan verbinden
Hoe werkt het?
Het aantal vormen per kleur, is de score die jij jezelf geeft voor die rol.
Het voorbeeldje hierboven heeft bv. 6 blauwe driehoekjes. Dat wil dus zeggen dat de persoon die de evaluatie heeft gemaakt, zichzelf 6 op 10 gaf voor het uitvoeren 'onderzoeker'. Deze persoon scoorde misschien niet zo heel goed in het onderzoeken, of vond dit moeilijk en daarom gaf deze persoon zichzelf een 6 op 10.
Deze persoon was dan wel iets beter in het performen want daarop gaf hij zichzelf een 7 op 10.
Je geeft jezelf dus als het ware punten op hoe jij vindt dat je de opdracht hebt uitgevoerd.
Je maakt dus ook zo'n soort evaluatie als in het voorbeeldje hierboven.
Hoe maak je deze evaluatie thuis? En op wat geef ik mezelf punten?
Hoe maak je deze evaluatie?
Materiaal:
- gekleurd papier
Heb je geen gekleurd papier? Dan kan je gekleurd papier of karton van etensverpakkingen zoals cornflakes verzamelen of zoeken in magazines. Je kan ook altijd de vormen van de rollen maken in word met 'vormen invoegen' zoals je tijdens de workshop ook hebt gedaan. - stuk karton of stevig papier (licht van kleur - liefst wit)
- plakband of lijmstift
- pen
Als je geen materialen hebt thuis om dit uit te voeren, kan je deze evaluatie ook op een andere manier maken. Deze manieren vind je hieronder.
Hoe begin je eraan?
- Neem een stevig papier of karton - liefst wit - dit is je basis waarop je vormen komen
- knip de verschillende vormen in de verschillende kleuren (kijk hierboven) per rol uit
(5 is het maximum) - Overloop de workshop nog eens en geef jezelf punten door het aantal vormen per rol
- schik en leg je gekleurde vormen op een plek waar jij wil
(dit moet niet zijn zoals in het voorbeeldje) - plak deze vormen vast met een plakbandje
- schrijf bij de vormen nog in het klein bij welke doelen je hebt behaald, dit mag in enkele woorden zijn
Zonder materiaal:
- OF je maakt de evaluatie op de computer / laptop in 'word'. Hierbij voeg je de gekleurde vormen van de verschillende rollen in een word-bestandje.
- OF je tekent de verschillende vormen op een wit papier en kleurt deze nadien in met potlood, stift of verf.
Hoe geef je jezelf punten?
Deze doelen zijn dingen in de opdracht die je hebt moeten uitvoeren. Als je al deze doelen hebt kunnen bereiken tijdens het maken van de opdracht, dan geef je jezelf dus een score van alles op alles: dan plak je het maximum aantal vormen van die kleur op je basis (je karton of wit blad).
Hoeveel doelen zijn er per rol?
Per rol is er een verschillend aantal doelen. Dit komt omdat elke rol andere doelen heeft en er soms meer op bepaalde doelen wordt gefocust als op andere. Het aantal doelen per rol, dus de maximum- score die jij jezelf kan geven en het maximum gekleurde vormpjes die jij kan plakken, staat telkens achter de rol. De doelen staan onder de rol uitgelegd. Het aantal doelen die jij hebt behaalt volgens jezelf, zijn het aantal vormen uit die kleur dat je kleeft op je papier of karton
Doelen per rol:
Onderzoeker:
(deze rol heeft 5 doelen - criteriapunten)
- Ik heb zelfstandig het thema en de kunstlink van deze workshop ontdekt
- Ik heb tijdens de uitleg van het thema en de kunstlink mijn onderzoek voortgezet en zelf opzoekwerk gedaan
- Ik heb zelfstandig een top 3 van liedjes gemaakt waaruit ik 1 koos om verder mee te werken
- Ik heb voldoende rijmwoorden gevonden voor ik aan mijn rijmpje begon
- Ik heb zelf onderzoek gedaan naar verschillende randen voor mijn tegel
vakman:
(deze rol heeft 4 doelen - criteriapunten)
- Ik heb voor ik aan de tegel begon mijn materiaal bij elkaar gezocht
- Ik heb goed gelet op netheid en zorgvuldigheid tijdens het werken
- Ik zocht voor oplossingen in materiaal en techniek als er iets niet lukte
- Ik heb mijn tekst en randen op de tegel gezet door gebruik te maken van een doordruk-techniek (niet online)
kunstenaar:
(deze rol heeft 3 doelen - criteriapunten)
- Ik heb zelf een rijmpje gemaakt waarin één of 2 zinnen zitten uit een lied
- Ik heb in mijn rijmpje een levensles gestoken die ik belangrijk vind of zelf bedacht heb
- Ik heb een eigen rand ontworpen door inspiratie te halen uit andere randen
(deze rol heeft 1 doel - criteriapunt)
- Ik heb mijn tegel gepresenteerd in een video
(deze rol heeft 5 doelen - criteriapunten)
- Ik heb van mijn tegel iets persoonlijk en uniek gemaakt
- Ik heb gekozen voor een lied dat veel voor mij betekent of dat ik graag luister
- Ik heb een uniek en eigen rijmpje ontworpen dat iets verteld aan de buitenwereld
- Mijn tegel heeft eigen gemaakte randen met weinig delen uit andere randen
- Ik heb een speciaal lettertype gekozen dat goed past op mijn tegel
Doorsturen evaluatie
- Trek hier dan een foto van en zet deze op je laptop / computer.
- Noem de foto: jouwVoornaam_jouwAchternaam_mappingtool
(bv. Jitte_Cruysweegs_mappingtool) - klik op de knop 'doorsturen evaluatie'
Heb je de evaluatie op je computer gemaakt?
- Sla dit bestandje op als: jouwVoornaam_jouwAchternaam_mappingtool
(bv. Jitte_Cruysweegs_mappingtool) - klik op de knop 'doorsturen evaluatie'